ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Մենք նյութական ենք շատ, հոգևորը էապես զիջում է»

«Մենք նյութական ենք շատ,  հոգևորը էապես զիջում է»
07.02.2014 | 12:32

«Իրատես de facto»-ի հյուրը գրող, գրականագետ, հրապարակախոս ՆՈՐԱՅՐ ԱԴԱԼՅԱՆՆ է:

«ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅԱՆ ԳԼԽԻ ՏԱԿ ՓԱՓՈՒԿ ԲԱՐՁ ԴՆԵԼ»


-Պարոն Ադալյան, ամիսներ առաջ Հակոբ Պարոնյանի անվան թատրոնում կայացավ Ձեր «Լոմբարդ» թատերգության պրեմիերան` Երվանդ Ղազանչյանի բեմադրությամբ: Մինչ այդ Ձեր թատերգությունները բեմադրվում էին Հ. Ղափլանյանի անվան դրամատիկական թատրոնում, ինչպե՞ս պատահեց, որ սոցիալական շեշտված բովանդակություն ունեցող այս թատերախաղը բեմ հանվեց երաժշտական կոմեդիայի թատրոնում:
-Ավելի վաղ գրել էի «Լոմբարդ» վերնագրով պատմվածքը: Երվանդ Ղազանչյանն այն շատ հավանեց և խնդրեց, որ իրենց թատրոնի համար պիես գրեմ: «Լոմբարդ» պիեսի հիմքում հենց այդ պատմվածքն է: ՈՒրախ եմ, որ այն բեմադրվեց: Պիեսը ոչ միայն իմ արձակի և դրամատուրգիայի գեղագիտության շրջանակում է, այլև արձագանքում է մարդկային, սոցիալական, նույնիսկ ազգային որոշակի խնդիրների: Ներկայացմանը, մեղմ ասած, դրական են արձագանքել մտավորականները, ստեղծագործող անձինք: Շատերը բեմում իրենց են տեսել, ճանաչել սեփական ճակատագիրը: Ճիշտ նկատեցիք, որ նախկինում պիեսներս ներկայացվել են դրամատիկական թատրոնում: Առաջին անգամ է, որ բեմադրվում եմ Պարոնյանի թատրոնում: Ես ունեմ երեք պիես` մեկական գործողությամբ, որոնք փոխլրացնում են իրար: Վերնագրված են «Եվա», «Ադամ», «Օձ»: ՈՒզում եմ երեքին ընդհանուր վերնագիր տալ` «Աստվածային կատակերգություն»: Թե ինչ կստացվի, չգիտեմ, բայց այդ եռագրությունը պատրաստվում եմ ներկայացնելու դրամատիկական թատրոնին: Թվում է, թե դրամատիկական ստեղծագործություններն ավելի շատ պիտի գրվեն թատրոնի համար, բայց ես ավելի շատ ինքս ինձ համար եմ գրում: Իհարկե, դրամատուրգիան պետք է լինի թատրոնի համար, բայց թատրոնն էլ պետք է լինի հանուն դրամատուրգիայի, հանուն գրականության: Իմ պիեսներում խոսում են` գրական տեքստի արժեքը բարձրացնելով: Դրամատուրգիան, ի վերջո, գրականություն է, չէ՞: Ճիշտ է, բեմում ներկայացնելիս շատ բան փոխվում է, բայց հիմքում գրականություն է: Երբ կարդում եմ մեր 50-60-ականների պիեսները, դրանցում գրականություն չեմ գտնում, դրանք շատ խախուտ են այդ առումով: Ընդամենը տեքստեր են` գրված բեմի համար: Լավ բեմադրիչների պարագայում, ինչպիսիք էին Աճեմյանը կամ Ղափլանյանը, դրանք հրավառություն են առաջացրել, բայց ավելին չեն եղել, քան տեքստ` բեմի համար: Այնինչ պետք է լինի գրականություն բեմի համար: Սա ինձ համար շատ կարևոր մոտեցում է:
-Այդ չափանիշների դրամատուրգիան այսօր ունի՞ իր հասցեատերը, իր հանդիսատեսը, թե՞ առավել նախընտրելի են շոուները:
-Իհարկե, այսօր, ցավոք, շոուների ժամանակն է: Անուններ չեմ ուզում տալ, բայց մեկը կտամ` Նարեկ Դուրյան: Նրա ներկայացումները թատրոնի հետ կապ չունեն: Թատրոնն ուրիշ բան է, շատ բարձր երևույթ: Պիեսը և բեմադրությունը պետք է լինեն և՛ լայն հասարակության համար, և՛ էլիտայի համար: Արմեն Խանդիկյանի բեմադրություններում էլիտային մոտեցումը պահպանվում է: Այդ մոտեցումը կա նաև «Լոմբարդում»:
-Բայց «Լոմբարդում» կան նաև շոուի տարրեր:
-Չեմ ուզում համաձայնել «շոու» բառի հետ: «Լոմբարդում» կա բեմական տեսիլք և՛ լայն հանդիսատեսի համար, և՛ էլիտայի: Այս ներկայացման մեջ պարզ հանդիսատեսը տեսնում է գետնատարած կյանքը, այն կյանքը, որով բոլորս ենք ապրում, ցավոք: Մենք նյութական ենք շատ, հոգևորը էապես զիջում է: «Լոմբարդում» կա նաև հոգևորը: Նկատի ունենալով կոմեդիայի թատրոնի բնույթը` Ղազանչյանն իրավացիորեն ոչ մի կողմն էլ չի անտեսել: Նա արել է բեմադրություն և՛ պարզ հանդիսատեսի, և՛ լուրջ հանդիսատեսի համար:
-Պիեսի հերոսները ճակատագրական, կործանարար ընտրության են գնում` հանուն պարզ նյութական կարիքների, ձմեռվա թթվի և համանման այլ «բարիքների»: Սակայն ներկայացումն ավարտվում է «Առավոտ լուսոյի» արտասանությամբ: Ինչպե՞ս ստացաք գետնատարած (Ձեր բառն օգտագործեմ) այս իրականությունից մինչև վերասլաց արժեքներ ձգվող անցումը:
-Բոլոր ռեժիսորները, թատրոնների ղեկավարները խուսափում են հոռետեսական վերջաբանից: Չգիտեմ` որքան են նրանք ճիշտ: Կա հոռետեսություն, որն ավելի արժեքավոր է, քան լավատեսությունը: Հոռետեսությունն արթնացնում է մարդկանց: Չի կարելի հասարակության գլխի տակ փափուկ բարձ դնել: Իմ հոռետեսությունը պատճառաբանված է կյանքի իրավիճակներով: Բայց ներկայացման մեջ որոշողը ոչ միայն դրամատուրգն է, այլև ռեժիսորը: Ռեժիսորը` գուցե և ավելի: Ես չեմ ուզում պիեսի հեղինակի իրավունքները գերադասել, որովհետև բեմադրության հեղինակն էլ իր իրավունքներն ունի, իր գեղագիտությունը, իր տեսիլքները, իր հարցերի պատասխանները: Այնպես որ, պիեսի բեմադրության հարցում շատ բան է որոշում ռեժիսորը:
-Խոսեցիք Նարեկ Դուրյանից, կցանկանայի անդրադառնալ մեծ սեր ու ժողովրդայնություն վայելող Վարդան Պետրոսյանին, ով գրում է, խաղում իր գրածը` ներկայացումներին տալով շոուի արտաքին ոճավորում, բայց խորքում շատ կարևոր, անհանգստացնող խնդիրներ է վեր հանում: Ասել է՝ շոուն էլ կարող է խորություն, էլիտար (դարձյալ Ձեր բառն օգտագործեմ) ասելիք ունենալ:
-Վարդան Պետրոսյանն այսօր ողբերգական վիճակի մեջ է, և ես չեմ ուզում նրա արվեստի մասին որևէ քննադատական բան ասել: Բայց և չեմ կարող չասել, որ շոուն շատ է, թատրոնը` քիչ: Նրա ներկայացումներում շա՜տ շատ է հրապարակախոսությունը: Մի քանի անգամ առիթ եմ ունեցել ասելու, որ հրապարակախոսությունը գրականության, արվեստի ուժեղ կողմը չէ: Հրապարակախոսությունն ուղղված է ցածրակարգ հանդիսատեսին և ընթերցողին: Թեև պիտի ասեմ, որ մեր թե՛ հին, թե՛ նոր շրջանի գրականության մեջ կան շատ ընդգծված հրապարակախոսական շեշտադրումներ: Դա գալիս է մեր ժողովրդի կյանքից: Այնքան ազգային, պատմական, սոցիալական ցավոտ հարցեր ունենք, որ գրողը, կամա-ակամա, գրում է դրանց մասին, վեր հանում խնդիրները, ցույց տալիս եղած իրավիճակները: Վարդանն էլ է այդ բանն անում, որովհետև կյանքն այնպիսին է, որ անհնար է դրանից խուսափել: Վարդանի թատրոնի տեսակն իրավունք ունի ապրելու, բայց նրան նմանակողներն այդ իրավունքը չունեն և խանգարում են լուրջ թատրոնին: Վարդան Պետրոսյանն իր տեսակն ունի, ինքն իր նման է: Եվ դա հարստություն է: Բայց նրան պետք չէ կրկնել:

«ԳՐՈՂՆԵՐԻ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊՈՒԹՅՈՒՆ Է ՈՉ ՄԻԱՅՆ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ, ԱՅԼԵՎ ԱՄԲՈՂՋ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ, ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՐ»


-Գրողների միության նոր նախագահից` Էդվարդ Միլիտոնյանից, ի՞նչ ակնկալիքներ ունեք:
-Լևոն Անանյանը շատ աշխույժ գործունեություն էր ծավալել գրողների միությունում, փորձում էր հնարավոր ամեն ինչ անել մեր դժվար ժամանակերում, ու շատ բան արեց: Հիմա կարծում եմ, որ նոր նախագահը` Էդվարդ Միլիտոնյանը, պիտի աշխատի ոչ միայն շարունակել Լևոն Անանյանի թողած գրական ավանդույթները, այլև ինչ-որ բան ավելացնել, մի քանի քայլ առաջընթաց գրանցի գրողների միության կյանքում: Բայց և ասեմ, որ բարդ կառույց է գրողների միությունը: Հենց միայն պետական մրցանակի քառասունութ հավակնորդներ ունենալու պարագայում փորձիր աշխատել այդ կառույցի հետ: Շա՜տ դժվար է: Այդ քառասունութ հոգուց յուրաքանչյուրը համոզված էր, որ հենց ինքն էր մրցանակի արժանի: Եթե մենք ունենայինք ճշմարիտ գրական չափանիշներ այսօր, այդ գրքերը չպետք է ներկայացվեին պետական մրցանակի: Չափանիշների այսպիսի մոտեցումն անընդունելի է: Չեղավ մեկը, որ ինքնաբացարկ հայտարարեր, հաներ իր գիրքը մրցանակի հավակնորդների շարքից` հանուն մեկ այլ գրքի, մեկ այլ հեղինակի: Չկա այդ բարոյականությունը մեզ մոտ: Եվ սրա դեմն առնել գրեթե անհնար է: Ամեն մեկն իր թառն է նվագում, և չի ուզում լսել ուրիշի նվագը: Այս պայմաններում ես չեմ նախանձում գրողների միության որևէ նախագահի: Շուրջ հիսուն տարի գրողների միության անդամ եմ, բազմիցս պատասխանատու դիրքեր եմ զբաղեցրել գրական դաշտում, և ներսից գիտեմ, թե ինչքան դժվար է ղեկավարել այդ կառույցը: Բոլորը ուզող են, և ոչ ոք չի մտածում մի լավ բան տալ` հանուն գրական կյանքի, հանուն գրական մթնոլորտի: Թեև եթե իմ այս խոսքերը նրանք կարդան, կզարմանան, կժխտեն: Բայց և չմոռանանք, որ գրողների միությունը միշտ էլ այս բարդույթի մեջ է եղել` սկսած 1934 թվականից, երբ հիմնադրվեց այն: Գրողների միության ամբողջ տարեգրությունը նայելիս կտեսնեք, թե ինչքան դժվար հարցեր են ծագել, որոնք զգալի չափով չեն լուծվել կամ սխալ են լուծվել: Այդուամենայնիվ, ես համոզված եմ, որ գրողների միությունն անհրաժեշտ կազմակերպություն է ոչ միայն գրականության, այլև ամբողջ մշակույթի, հասարակության համար: Քիչ են իսկական գրողները, կեղծերն անհամեմատ շատ են: Եվ որքան կեղծ է գրողը, այնքան ուզվոր է ու մեծամիտ: 1930-ականներին էլ է այդպես եղել: Ինչպե՞ս վարվեցին Չարենցի հետ: Հեռացրին գրողների միությունից, բանտարկեցին, խոշտանգեցին, սպանեցին: Եթե Չարենցի հետ են այդպես վարվել, մյուսների մասին ի՞նչ խոսեմ: Եթե մենք պատմական հիշողություն ունենայինք, պիտի փորձեինք բարոյապես ինքներս մեզ վերանայել, մաքրվել: Ոչ միայն անցյալը մաքրել կեղծիքներից, ոչ միայն անցյալի ճիշտ գնահատականը տալ, այլև ներկայում ճշմարիտ ապրել: Ոչ մի մրցանակ ոչ մի գրողի, ոչ մի կոմպոզիտորի, ոչ մի ճարտարապետի չի անմահացնում: Այս իմաստնությունը պետք է ունենալ: Ֆրանսիայում մի գրական մրցանակ կա` «Գոնկուրի մրցանակը», որի գումարային արժեքը տասը եվրո է, բայց անվանական արժեքը, հեղինակությունը շատ բարձր է: Այն հանձնվում է սրճարանում, ակումբային մթնոլորտում, առանց շքեղ արարողությունների: Հրաշալի կլիներ այս փորձը կիրառել նաև Հայաստանում: Մեզանում գործող մրցանակացավից պետք է փորձենք ազատվել:
-Պատրաստվում եք նոր գիրք հրատարակելու: Պատմեք այդ մասին:
-Նոր գիրքը ժողովածու է, որում ընդգրկված է «Դավայաթաղ» վեպը` նախկինում արդեն տպագրված, «Լոմբարդ», «Եվա» պիեսները և «Սարդը» պատմվածքը: Այս ժողովածուն ինձ համար կարևոր է նրանով, որ ես այդտեղ ներկա եմ` որպես իմ նախասիրություններն ունեցող հեղինակ:
-Ի՞նչ ունեք ասելու այդ գրքի ապագա ընթերցողներին:
-Ընթերցողներին առհասարակ հորդորում եմ գիրք կարդալ: Հեռուստատեսությունն ու համացանցը մեզ փչացրին: Ընթերցումը շատ դժվար ու հաճելի աշխատանք է: Եթե գրականությունը գրքով, մամուլով չընթերցվի, այն, փաստորեն, չի ընթերցվում: Բառը, տողը, պարբերությունը, դրանց գեղագիտությունը պետք է զգաս թղթի վրա, գրքի էջերում: Ժամանակակից տեխնիկական միջոցներն այդ հնարավորությունը չեն ընձեռում: Հիմա մեր ընթերցողը բթացած է: Եվ երբ ասում են, որ այսօր ժամանակակից գրականություն չունենք, ծիծաղելի բան են ասում, պարզապես անտեղյակ են, անգետ: Ինչ-որ բան մերժելու համար պետք է ճանաչես: Հաճախ այն տպավորությունն եմ ստանում, որ մարդիկ մեր մշակույթը չեն սիրում: Երևանի ամենագեղեցիկ վայրերից մեկը Կասկադն է: Դա թանգարան է բաց երկնքի տակ: Ես զայրանում եմ, որ այդ հիանալի տարածքը «բնակեցրել» են կատուներով, նապաստակներով, թեյնիկներով և այսպիսի այլ բաներով: Մենք մեզ և օտարին ցույց տալու համար չունե՞նք հայ մշակույթ, հայ արժեքներ: Կասկադում ցուցադրվող աշխատանքները ողորմելի աշխատանքներ են: Հետո ի՞նչ, որ մեծահարուստ մեկն առել է այդ տարածքն ու բարեկարգել: ՈՒրեմն պիտի իր հավաքածուի անարժեք նմուշնե՞րը ցուցադրվեն: Թող մեր քաղաքում մերը, հայկականը ցուցադրվի: Կուզեի, որ Գաֆեսճյանի ամբողջ հավաքածուն հանեին այդ տարածքից ու այնտեղ ցուցադրեին հայ մշակույթը:
-Մենք քանդելու մեջ, եղածը վերացնելու մեջ մրցակից չունենք: Ավելի ճիշտ չի՞ լինի, որ մեկ այլ տարածք, փողոց, զբոսայգի առանձնացնեն և բացառապես ցուցադրեն Ձեր նշած արժեքները, որոնք, բնականաբար, տեսնելու, ճանաչելու հրամայական պահանջը կա մեզանում: Եվ արդյո՞ք դա պետության, Երևանի քաղաքապետարանի հոգածության խնդիրը չէ:
-Անշուշտ, պետության հոգածության խնդիրն է: Բայց և այնպես ես կուզենայի, որ Գաֆեսճյանի հավաքածուն լցնեին մի որևէ նրբանցքում ու այդ փողոցը տային հայերին: Ինչո՞ւ այդ գեղեցիկ փողոցում չցուցադրել մեր խաչքարերը, մեր գեղանկարչական գլուխգործոցները` լուսանկարների ձևով, մեր ճարտարապետական մանրակերտները:
-Ես Ձեր մտահոգությունը լիովին կիսում եմ, բայց Երևանում ուրիշ փողոցներ էլ կան, ինչո՞ւ հատկապես այդ բարեկարգ, կարելի է ասել քաղաքային առումով միակ ստացված վայրը քանդել` մի նոր բան ստեղծելու համար: Չի կարելի՞ ունենալ Երևանում և՛ Կասկադ, և՛ ընդգծված հայկական, ազգային նկարագիր ունեցող տարածք: Քանդել-վերակառուցելու տխուր նախօրինակը Հյուսիսային պողոտան չէ՞:
-Տրամաբանակա՞ն է Ալեքսանդր Թամանյանի արձանի հետևում այդ առարկաները ցուցադրել:
-Տրամաբանակա՞ն է Ալեքսանդր Թամանյանի հայացքի առջև Հյուսիսային պողոտա ունենալ` նման տեսքով:
-Իհարկե, տրամաբանական չէ: Հանցագործություն է: Եվրոպան իր մեկ-երկուհարկանի փլատակ կառույցները պահպանում է, վերակառուցում այնպես, որ դրանցում կյանքը շարունակվի: Իսկ մենք քանդում ենք: Ես քայլում եմ մեր ժամանակակից փողոցներով, դրանք ինձ օտար են: Քանի՜ մեկ-երկուհարկանի, սև տուֆից կառուցված շինություններ քանդեցին մեր քաղաքում: Դրանք կարող էին պահպանել, ամրացնել և դարձնել թանգարաններ, գրադարաններ, հավաքատեղիներ: Բայց այդ գիտակցությունը չունեցան: Նախ և առաջ չունեցավ ընկեր Նարեկ Սարգսյանը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2020

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ